Opleidingen over leren en ontwikkelen
Voor vragen over Leren en Ontwikkelen in de context van een organisatie ontwerp ik graag een training op maat. Voorbeeldthema’s voor trainingen op dit vlak zijn:
– Basis Didactiek
– Breinleren
– Train the Trainer
– Spelen met Werkvormen
– Adviseren over opleiden
– Trainingen Ontwikkelen
– Mentor/coachvaardigheden
– Het opleiden van medewerkers tot facilitator of begeleider van intervisiegroepen
Wat deze opleidingen nog interessanter maakt is de dubbele bodem, ik leer anderen mijn eigen vak aan. De gesprekken over de keuzes die ik als trainer maak en hoe die uitpakken in de training die ik op dat moment geef zijn direct een mooi leermoment voor de deelnemer. En voor mij.
Opleidingen over adviseren
– Hoe zorgen we ervoor dat onze adviezen ook daadwerkelijk opgevolgd worden?
– Hoe zorgen we ervoor dat we eerder in het proces worden aangehaakt?
– Hoe ga ik om met ‘lastige’ klanten?’
Zomaar wat vragen die de (interne) adviseur tegenkomt in diens praktijk. De maatwerktrajecten die ik verzorg hebben vaak betrekking op de rol en positie van de adviseur en het aanleren van technieken om goede adviesgesprekken te voeren en écht die vraag achter de vraag boven tafel te krijgen.
Het gebruik maken van alle talenten van de adviseur en het zoeken naar hoe die talenten nog beter tot hun recht komen in het adviesproces is elke keer opnieuw de leukste rode draad in deze trainingen.
Opleidingen over gesprekken voeren
Er bestaat een enorm arsenaal aan verschillende gespreksvormen met elk een ander doel. En voor ieder soort gesprek is er een training denkbaar, omdat een gesprek een standaard aanpak heeft (denk aan beoordelingsgesprekken) of omdat het nu eenmaal uitdagend is om de ander mee te krijgen in je verhaal (denk aan een verkoopgesprek). Op basis van de vraag kijk ik samen met je naar de ingrediënten die voor jullie relevant en interessant zijn. Opleidingen die ik eerder ontwikkelde en gaf zijn bijvoorbeeld:
– Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken
– Het voeren van selectiegesprekken
– Slecht nieuws brengen
– Omgaan met dynamiek in een vergadering
– Invloed uitoefenen op de onderstroom
– Verkoopgesprekken voeren
– Feedback geven en ontvangen
– Omgaan met emoties in een gesprek
Leren op de werkplek
Naast het verzorgen van trainingen zijn er ook andere leerinterventies mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het begeleiden van collegiale consultatie/intervisie, ik kan meekijken in een training en zo meer begeleiden op de werkplek, of wat meer op afstand in een coach-de-coach constructie. Het grote voordeel van deze vorm van leren is dat het leren in het hier & nu plaatsvindt en nóg meer praktijkgericht is.
Overige leerinterventies
Er zijn natuurlijk nog veel meer leerinterventies mogelijk! Een greep uit de vormen die ik de afgelopen jaren heb verzorgd:
– Het faciliteren van kennisontwikkeling over afdelingen heen in gezamenlijke sessies voor kennisdeling, intervisie en een kennisgame
– Het faciliteren van heidagen, teambijeenkomsten of brainstormsessies
– Een dagdeel gesprekken oefenen met een acteur in een kleine groep waarin we aan een specifiek thema werken, zowel in termen van vaardigheden en technieken als het inhoudelijk verbeteren van de aanpak voor die gesprekken
– Het voorbereiden van een assessment, wederom met acteur: hoe zet je jezelf neer, het oefenen van een rollenspel met valkuilen erin het voeren van een selectiegesprek als kandidaat
– Het professionaliseren van een afdeling of team met een specifieke ontwikkelvraag, bijvoorbeeld zichtbaarheid in de organisatie